Páginas

martes, 19 de marzo de 2013

ESTRATÈGIES POSTERIORS A L'ANALISI DAFO

He aconseguit fer unes pràctiques a una escola annexada a la UIB gràcies a la comprensió i col·laboració de la seva directora. Com m'agradaria fer una exposició real en aquest tema i no més he pogut anar un parell de dies (vaig 2 dies per setmana) exposaré la setmana que ve les meves conclusions. Gracies per la vostra comprensió.



Una vegada realitzades les mini pràctiques començo a continuació la meva exposició:
 
Primerament m'agradaria donar les gràcies a Isabel, la directora de l'Escola d'Educació Infantil de ses Päisses per la seva comprensió i facilitats per realitzar unes col·laboracions a l'escola.
 
En segon lloc he de fer notar que aquestes pràctiques es van realitzar en un breu període de temps i enmig dels tallers regulars que es fan en l'escoleta. Per tant són períodes més relaxants i menys identificatius del funcionament del centre.

ANALISI DAFO:

Debilitats del centre: (factors interns)

Realment no trobo grans debilitats en aquest aspecte. Tant el funcionament del centre com la seva estructura esta ben organitzada i és molt funcional. Només ressaltar que la sala de psicomotricitat no forma part de l'estructura principal del centre. És un poliesportiu que hi ha al costat i que està separat per un parell de portes i un petit passadís. Per accedir a aquest s'ha de sortir a l'exterior per el que abrigar als nens es fa del tot necessari, per el que es perd molt de temps vestint-los i desvestint-los, a més de la dificultat de controlar als nens a la vegada que obrim i tanquem les dues portes.

Un altre problema el veig amb una altra porta que connecta directament amb l'exterior i que no té visibilitat directa des de la part principal del pati també és preocupant. Si algú se la deixes oberta podria crear grans problemes.
 
Pot ser estic una mica obsessionat amb la "seguretat del perímetre" però entenc que hi ha aspectes que hauríem de donar com "assegurats" per poder concentrant-nos amb altres més importants.
 
Les meves competències per millorar aquest aspecte han de estar encaminades a potenciar una major atenció en aquest moments i a una major mobilitat en el pati per poder controlar la part cega que es forma si seus al banc que hi ha al pati. Però sempre sense atabalar per no amenaçar el moment de intimitat que també mereixent els infants.

Amenaces (factors externs)

El lloc privilegiat on es troba el centre fa que hi hagi pocs factors externs que afectin al centre.

Fortaleses (factors interns)

Quant entres al centre veus que és diferent a altres que has estat abans. Té una forta personalitat degut a tota la documentació que ens mostren totes les seves parets. Sens dubte té una clara intenció de comunicar als visitats i familiars la linea educativa que té el centre. És aquesta una forma indispensable per fer arribar als pares què fan els seus fills i com aprofiten el tems a l'escoleta.
 
La gran labor de lideratge que fa la directora es veu reflexada en totes les parts de l'escoleta, tant en el funcionament del centre com en la gestió així com en la documentació exposada i combina molt bé amb la gran implicació que té tot el personal del centre.
 
L'escoleta funciona amb tallers i projectes. A diferencia d'altres centres amb aquesta metodologia, té només 3 projectes que es repeteixen cada any. Aquest mecanisme curiós m'ha fet reflexionar. En aquest moment penso que té més avantatges que desavantatges:
 
La teoria ens diu que el projecte ha de sortir de la curiositat i interessos dels nens. En aquest cas això no es compleix... o si? 
 
Moltes vegades guiem les converses i preguntes dels nens per portar-los per un camí educatiu i reflexiu. Per què no podem fer-ho també en aquesta ocasió? Si un dels temes que hi ha en aquests projectes és el mar... és molt difícil que quan preguntem als nens que temes els interessen, aquest no sigui un dels exposats. A partir d'aqui, ja poder guiar la situació. Treballant cada any els mateixos temes tenim diversos avantatges:
 
Primer.- Podem escollir temes que no només els interessen, sinó que també siguin importants per ells ja que tindran que conviure, com la mar, la terra, els comerços...
Segon.- facilitarà molt que puguem experimentar en situacions reals.
Tercer.- Les famílies tindran molta informació al respecte per el que podran aportar molt de material i idees.
Quart.- Els mestres tindran ja material de l'any anterior i experiències que podran aportar i millorar.

Per contra, segurament no serà tant motivador com estudiar la lluna o els dinosaures... 
 
D'alguna forma, el mètode educatiu tradicional dóna una seguretat als mestres que moltes vegades dificulta que s'arrisquin amb altres més insegurs. D'aquesta forma, podem utilitzar el mètode de projectes amb el que hem d'utilitzar una metodologia menys estructurada i més insegura i la podem ajuntar amb l'experiència guanyada en altres projectes fets amb altres nens però amb el mateix tema. 
 
El millor de tots dos mons en un de sol. La seguretat que ens dóna una experiència ja viscuda amb la possibilitat de millorar amb l'experimentació d'allò ja conegut.
 
La millora de les meves competències és pot donar en gairebé tots els aspectes del centre, que trobo modèlic en molts dels aspectes que he pogut observar. Tant en l'organització, com en la implicació tant del personal com de la direcció, comunicació amb les families, comunicació del projecte educatiu cap a l'exterior, utilització de llengües... 

Oportunitats (factors externs)

Com he dit abans, l'escoleta està situada en un entorn privilegiat. No hi ha tràfic de cotxes ja que està en un carrer sense sortida. Està al costat d'una gran explanada i apartat del nucli principal del barri. 
 
Això facilita que els nens puguin sortir amb tranquil·litat per fer excursions i conèixer les botigues dels voltants que també estan en carrers poc transitats i molt propers a l'escoleta però sense ser al costat.
 
La sala de psicomotricitat abans comentada és un exemple d'aprofitament de recursos externs. Abans  la sessió de psicomotricitat es feia dintre d'un aula, amb les limintacions d'espai i possibilitats que això comportava. Ara es fa al poliesportiu del costat amb unes posibilitats molt més grans.
 
Les competències que es podrien aplicar en aquestes situacions són moltes ja que es poden fer pràctiques en les botigues, en petits grups, per fer tallers sobre fabricació del pa, pràctiques de pagament i canvi etc a més de potenciar la responsabilitat de treure un grup de nenes fora del seu context natural d'aprenentatge on poden vivenciar situacions reals de la vida.


 JUSTIFICACIÓ DE LES COMPETÈNCIES TREBALLADES________________________


1.- ES AUTÒNOM EN L'APRENENTATGE:
1.1.- Cerca i accedeix a dades i recursos existents a l'hora de resoldre les activitats, tasques i situacions que es plantegen al Pràcticum i a l'assignatura. Encara que no he tingut acces als documents oficials de l'escola degut a la meva estància breu, si he intentat recopilar dades dels meus companys i del personal que hi ha treballant.

1.2.- Reflexiona i pondera sobre elements que porten a una bona actuació professional. Crec que gairebe tots els punts d'aquesta entrada tenen un apartat de crítica i reflexió.
 
1.4.- Arriba a conclusions elaborades a partir de la contrastació de la informació recollida tant de la teoria com de la pràctica. Crec que la reflexió que he fet sobre les avantatges de fer els mateixos projectes cada any ha estat prou elaborada.

2.- REFLEXIONA SOBRE EL SEU PROPI PROCÉS D'APRENENTATGE

2.6 Argumenta el que ha fet i per què. Crec que he fonamentat bé les meves conclusions.


         3.- ANALITZA I REFLEXIONA SOBRE EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES

 3.1.- Es fa preguntes sobre el que ha observat quant al funcionament del centre. He intentat respondre a la curiositat que és fer cada any els mateixos projectes sense que surtin del interior dels infants. En tot cas, l'entrada sencera és una resposta a les 4 preguntes essencials per fer un analisi del centre.

 3.2 Aporta reflexions en quant a l'organització del centre. Tant al final de cada pregunta o aspecte com en aspectes puntuals faig reflexions i intento justificar el funcionament d'alguns aspectes del centre.
__________________________________________________________________________

No hay comentarios:

Publicar un comentario