Páginas

miércoles, 15 de mayo de 2013

Documentals sobre educació infantil 0-3

No ha estat fàcil trobar documentals sobre aquesta etapa de l'educació tant curta. La majoria abarquen tots dos cicles i arriben fins als 6. Molta gent fixa la seva mirada el els nins "que ja poden fer moltes coses" i pocs en els nins als que "les hem de fer totes"
Tot hi això he trobat informació al respecte.

EL CANVI DE VOLQUERS



Ho podeu veure clicant en el seguent títol del documental: El canvi de volquers


Quant vaig veure aquest vídeo, no sabia si al final em sortiria el telèfon per comprar al nin i practicar el canvi de volquers!! Les noves formes de comunicació han arribat a l'ambit ducatiu! Benvinguts a la "teletienda" d'infantil, on aprendrem a canviar els volquers d'una forma dinàmica i amb un tó vocal més propi de "callejeros viajeros" que d'un mestre.
Instruccions ràpides, imatges que desenfoquen el cul del nin mentre mostren la cara d'altres, 3 o 4 consells finals interesants en forma de "flash"... i llestos.
Sens dubte, aquesta forma de comunicació cada vegada més instaurada s'ajunya cada vegada més de les meves creences i conviccions. Convertir tot en un show amb ritme trepidant no és la meva preferia forma de comunicar coneixements. Ho he posat no més per demostrar que a vegades si reconeixo les meves pròpies creences.

Per altra banda, en una bona pràtica, aquest moment s'hauria d'aprofitar per convertir-ho en un moment de comunicació, en un moment on donar seguretat a l'infant. Més enlla d'una bona tècnica, el nen ha de sentir que pot confiar en la persona que te davant. El podem dir que farem, com ho farem.. d'aquesta forma, el nen s'acostuma al llenguatge a més de millorar el vincle amb l'educador. També convindria tenir a má totes les eines i complements necesaris i fer-ho en una superficie segura i estable. D'aquesta manera, el canvi de volquers el farem amb seguretat i el nen/a no haurà de sofrir els nostres nervis. Per últim, aquest és a més un bon moment per fer exploracions en el cos de l'infant per detectar posibles anomalies o aprofitar per què conegui el seu cos.

Per tant, una bona pràctica de canvi de volquers incluiria:


  • Una bona tècnica
  • Preparació del material necessari per tenir-ho a mà.
  • Manipulacions segures.
  • Respecte per la higiene.
  • Comunicació/feedback

LABORATORIO INFANTIL DEL LENGUAJE


Ho podeu veure clicant en el seguent títol del documental: Laboratorio infantil del lenguaje


"En la facultad de psicología de la Universidad Autónoma de Madrid se ha instalado un laboratorio infantil. Estos centros de investigación sirven para estudiar distintos aspectos del desarrollo de los bebés y de los niños pequeños. En principio este laboratorio va a comenzar estudiando el proceso por el cual los niños adquieren el lenguaje y será el primero de este tipo en España que se dedique al estudio de la gramática temprana. Este laboratorio se utilizará para realizar experimentos sobre el proceso de adquisición de la lengua española. Hasta ahora se había trabajado fundamentalmente con el Inglés."

D'aquesta manera comença aquest documental molt més serios i ambicios que l'anterior on se'ns parla de l'estudi de la  comprensió del llenguatge per part de l'infant en un context controlat i amb una metodologia científica. 


El programa científic estudia les reaccions lingüístes dels infants per tres vies. Observant-los en el seu ambient natural, es a dir, mentre jugan, mentre estan amb els seus pares, etc; complementant aquest resultats amb questionaris fets pels pares; i per una tercera via final, recreant situacions interessades per a restringir variables.


El documental ens mostra la evolució i importancia del llenguatge en el ser humà, el mètode emprat en aquesta experiència per estudiar-ho i diverses explicacions de com s'expresen els nens a diferents edats.


Sens dubte gairabé 20 minuts de documental molt interessant on podrem veure que el llenguatge verbal és no més un dels molts que l'infant por utilitzar per comunicar-se amb nosaltres i que mentre aconsegueix dominar-ho, pot dir-nos moltes coses que nosaltres hem d'escoltar.

Això en fa reflexionar sobre alguns aspectes: 
Arriba la informació recullida en aquests estudis al docent tipus? 
Es fan metodilogies noves amb la informació recollida?
En que aspectes pot canviar l'educació amb aquestes dades?



DIDÁCTICA DE EDUCACIÓN INFANTIL
RECURSOS EDUCATIVOS

Ho podeu veure clicant en el seguent títol del documental: 


No!
En aquest documental no trobareu nins treballant en grup. Ha arribat l'hora de reflexionar sobre el mateix procès d'aprenentatge, del nostre!. Aquest documental està dirigit a nosaltres, els educadors/es d'infantil i planteja diversos exercicis per millorar la feina docent en grup.
Aquesta competència la tenim tots, penso, molt desenvolupada, però no està de més veure el video per poder oferir als companys/es de profesió recursos per que els que no la tinguin, la desenvolupin. En la nostra profersió serà molt important (si la nova llei d'educació no ho canvia) el treball colaboratiu entre tots els mestres.



JUSTIFICACIÓ DE LES COMPETÈNCIES TREBALLADES________________________


1.- ES AUTÒNOM EN L'APRENENTATGE:

1.1.- Cerca i accedeix a dades i recursos existents a l'hora de resoldre les activitats, tasques i situacions que es plantegen al Pràcticum i a l'assignatura. Si, en aquesta ocació he buscat informació especifica per fer aquesta entrada i he vist diversos documentals per fer una petita criba.

1.2.- Reflexiona i pondera sobre elements que porten a una bona actuació professional. La primera i L'ultima entrada han estat posades expresament per una necesitat de saber quines són els aspectes que porten a una bona actucació professional.


2.- REFLEXIONA SOBRE EL SEU PROPI PROCÉS D'APRENENTATGE

2.4 Es fa preguntes relacionades amb el propi procés d'aprenentatge. Si. La busqueda d'aquets documentals és una busqueda per a contrastar diferents expresions de l'aprenentatge assolit. 


4.- ANALITZA I REFLEXIONA SOBRE ELS PROCESSOS D'ENSENYAMENT-APRENENTATGE.

4.2.- Identifica bones pràctiques, les compara. El primer documental és el reflex d'una bona pràctica vist des d'un punt de vista de transmisió de coneixement que trobo equivocat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario