Páginas

lunes, 27 de mayo de 2013

Reflexions sobre els projectes expossats


Treball sobre projectes

El colegi s'Olivera és pionera a l'illa en el camp del treball per projectes. Aquests parteixen dels interesos dels nins, del diàleg, de la investigació, d'activitats estructurades....
En el treball dels nostres companys, ens han portat a aquest colegi i ens han mostrat com treballan per projectes. 

Uns aspectes importants a tenir en compte són que el llibre desapareix i per tant no cal que ens limitem als temes que hi ha impresos en un guió. Això dóna moltes possibilitats. Es poden incloure conceptes nous dintre de la feina treballada. El treball amb llibre és rigid i moltes vegades es limita a memoritzar conceptes que els nens no coneixen.

Mitjançant els projectes, els nens es fan més crítics, aprenen a cuestionar els fets, experimenten hipòtesis i comproven els resustats. Això és cada vegada més important en el món en el que vivim.

La relació amb l'entorn és major ja que els coneixements no només es llegeixen, es viuen. El coneixement s'experimenta, no només s'apren.

La paticipació és més gran i la individualitat queda arraconada, aspecte molt interessant on la individualitat imperant és senyalada moltes vegades com la gran culpable de molts dels nostres mals. A més, potencia moltes capacitats, com el debat, les reflexions, l'espirit crític, etc.

Sens dupte, el documental és interessant i ens mostra com una educació per projectes és posible, viable i pot arribar a bon fi.

Moltes vegades tenim por dels canvis. És normal. Podriem fiar-nos del primer que ens digui que té la solució a tots els nostres problemes? y si ho fessim, tindriem arguments per negar-nos al seguent? i al seguent?

En educació la situació és semblant. Tothom creu que s'ha de canviar el mètode actual però ningú sap com fer-ho. Projectes com el de S'Olivera són importants perque lideren un canvi i són l'exemple on molta gent es fixa per confirmar si el mètode funciona o és un desastre.

Si els alumnes que cursan estudis en col·legis amb aquesta metodologia no tenen, almenys, problemes greus per assolir els coneixements posteriors amb altres metodologies, (i tot fa pensar que així és) pot ser tothom serà més permisiu amb aquets mètodes.



El parc sonor

El grup d'en Nacho ha fet una bona feina, però aquest projecte de millora m'ha servit molt per reflexionar sobre la incapacitat que tenim per preveure les reaccions d'un infant d'avant d'una situació que hem plantejat.... o pot ser no?


Uns dels problemes que he trobat és que valorem el primer contacte com el definitiu, i pot ser no és així. En un primer moment, el nen/a que es troba en una situació nova ha de coneixer-la, ha de familiaritzar-se amb ella, i és per aixó que explica que en aquest parc, els nens reaccionessin com ho van fer (estic teoritzant sense fonament)


És una vegada que coneixem els aparells, els objectes, els utensilis, quan de debó els utilitzem per la seva funció.


Són els nens diferents? Per qué suposem que ja saben les regles del joc que no els hem ensenyat?  Per que suposem que les respectaran sense coneixer el material primer?
 Per qué pensem que necessiten regles per tot?

Crec que aquest projecte de millora és un exemple d'això i ens hauria de fer reflexionar sobre la visió de l'infant que tenim tots. 






Pati. Reflexió

Impressionant és la paraula que em va sortir en veure la gran feinada que hi ha darrera d'aquesta proposta de millora. Però veient el power point i la tasca que hi ha darrera, no podem dir que hagi estat casualitat.
 
La búsqueda de opcions ha estat molt gran. Finalment l'opció escollida ha estat la que va "suggerir" la direcció, aspecte aquest que trobo molt malament, però que considero que mirant el treball realitzat, encara puja més la nota, ja que si és dificil fer aquesta feinada en un treball que t'agradi, és encara més dificil fer-ho en una tasca amb la que no estas del tot d'acord.
 
El material realitzat, (tunel sensoria de cartró, pneumàtics pintats, tunel motriu, zona simbólica y zona hogar) abarca un gran ventall de situacions i possibilitats. Respecte i cura dels materials, desenvolupament del control motriu, de la imaginació.... 
 
Trobo que el nivell de profesionalitat d'aquest equip fent una feina tan bona amb un encarrec que no ha sortit d'ells m'ha fet reflexionar molt sobre el comportament que hem de tenir en qualsevol situació. No cal que ens agradi una situació para que poguem extreure el millor resultat posible. Sens dupte, ha estat una lliçò per tots.
 

La pràctica educativa a Eivissa
Aquest vídeo m'ha fet reflexionar molt sobre la preparació que tenen els docents d'infantil en l'actualitat.

En la facultat ens fan molt d'ènfasi en les competències que hem de desenvolupar. He de ser sincer i he de dir que m'ha decebut molt veure en les entrevistes gent literalment llegint textos o inclus assenyalant les línees amb el dit per enrecordar-se que dir. És suposa que els han preguntat aspectes que haurien de tenir clars i esperaba unes respostes més naturals.
 
En tot cas, el tema tractat és molt interessant, encara que no m'ha quedat clar qui era qui en aquest documental. Una pena perqué m'ha semblat el que més possibilitats tenia per debatir aspectes educatius en l'actualitat.



Projecte de millora de Ses Paises.

Aquest és un projecte que intenta donar resposta a la necesitat que té l'infant de tenir moments d'intimitat en les seves relacions socials.
 
Basat en un coneixement de les característiques del centre, aprofita aquestes per donar resposta a unes observacions fetes durant l'estada a l'escoleta.
Em consta que s'ha posat molt d'esfors en la seguretat dels objectes i en la calitat dels acabats. Fer estructures que estan pensades per durar és més complicat que només fer-les per emplenar l'expedient i aprovar.
 
És por aquest motiu que pot ser més frustant el resultat en una part del projecte. Els nens, com en el cas del parc sonor, han reaccionat com no esparaven els autors del projecte. Els nens, en particular un petit grup dells, han "sabut veure" més possibilitats de les teoritzades inicialment. Quí els pot culpar si ningú els ha avisat que les estructures no estaven preparades per tanta imaginació?

Deu ser una pena veure com una part del projecte, que ha costat tant esfors se'n va a norris per un "exces d'exit".
 
Però la part "enfonsada" només és una part del projecte. L'altra, uns seients fets amb palets, matalassos i lona han tigut molt d'exit i aguanten bé tant les inclemencies metereológiques com les "inclemencies infantils". Hi ha una altra part, encara no acabada, que consta d'una taula i un seients de fusta, que garanteixen durabilitat i baix manteniment, aspectes que sembla han de tenir els projectes de millora per que siguin "validats".


Reflexions finals
 
He de felicitat a tots els meus companys per la tasca realitzada. Tots els projectes i documentals han necessitat molt d'esforç, dedicació i hores extretes d'altres activitats segurament més gratificants.
 
Per altra banda, m'ha decebut molt veure la poca implicació que hi ha entre els equips docents a l'hora d'aprofitar aquest talent, a l'hora de respectar els dessitjos dels participants i d'involucar-se en els plans de millora de la seva escola. 
 
Desestimar projectes, ja sigui per no poder acomodar-los a la línia educativa, per qué necessiten una continuitat i molesten, o simplement perque no els creuen edients, és una acció que no hauría de realitzar-se. Si estem fent pràctiques per aprendre i acceptem que l'error és part d'aquest aprenentatge, hauríen de respectar el valor que suposa arriscar-se en un projecte nou i equivocar-se.
 
Amb quina actitud hem de enfrontar-nos a un futur amb aquestes actituds?
 
Fins ara, tots els projectes de millora que he vist han estat dirigits als infants. Pot ser l'any que be el meu projecte de millora haurà d'estar dirigit als docents. 

JUSTIFICACIÓ DE LES COMPETÈNCIES TREBALLADES________________________

1.- ES AUTÒNOM EN L'APRENENTATGE:

1.2.- Reflexiona i pondera sobre elements que porten a una bona actuació professional. En les reflexions finals es pot veure aquesta competència.

1.4.- Arriba a conclusions elaborades a partir de la contrastació de la informació recollida tant de la teoria com de la pràctica. Crec que la opinió final està contrastada per l'experiencia dels meus companys.


2.- REFLEXIONA SOBRE EL SEU PROPI PROCÉS D'APRENENTATGE

2.1 Identifica punts forts i punts febles quant a les seves capacitats i competències professionals. Sé que sóc molt més ordenat que avans, més constant, serios, reflexiu... identifico els meus (suposats) punts forts així com els debils, com poden ser una memória molt fluixa, rebeldia d'avant situacions concretes... però és posible que m'equivoqui. Com puc saber que identifico bé els meus punts forts i febles? Per saber-ho hauria de comparar-les amb les percepcions d'un agent extern... si no sería una identificació subjectiva.

2.2 Identifica les pròpies creences i concepcions; contrasta les creences personals amb les pràctiques i activitats que observa al centre. No puc negar que les meves creences sobre el respecte a la gent que fa un esforç per aprendre s'han reflectit aqui.

2.3 Descriu el que vol aprendre, els objectius que es proposa. Han quedat suficientment clars al final de l'exposició.

2.4 Es fa preguntes relacionades amb el propi procés d'aprenentatge. Si, per les preguntes que he expossat en l'entrada.

2.5 Recull dubtes i dilemes. Si, sobre el mecanisme de les prediccions que fem, les necesitats reals dels infants, les seves respostes als problemas que suggerim...

2.7 Reflexiona sobre els seus errors i cerca maneres de millorar en la seva actuació profesional. La part final és una reflexió interna sobre el funcionament general dels plans de millora.


3.- ANALITZA I REFLEXIONA SOBRE EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES D'EDUCACIÓ INFANTIL

3.1.- Es fa preguntes sobre el que ha observat quant al funcionament del centre. La part final és una crítica al respecte.
 
3.2 Aporta reflexions en quant a l'organització del centre. El mateix motiu que l'anterior entrada.


4.- ANALITZA I REFLEXIONA SOBRE ELS PROCESSOS D'ENSENYAMENT-APRENENTATGE.


4.2.- Identifica bones pràctiques, les compara. He estat molt critic al respecte.

4.3.- Elabora hipòtesis de per què passa un fet concret a partir d'un recull d'informació. Si, sobre les reaccions incontrolables dels infants.

No hay comentarios:

Publicar un comentario