Páginas

lunes, 27 de mayo de 2013

Reflexions sobre el Documental

Hi ha vegades en que saps que les coses son com son, perque no hi ha altra possibilitat que siguin d'altra forma.
Aquesta és la sensació que tinc desprès de haver fet el documental sobre L'espai d'Eivissa, que tracta sobre una iniciativa de l'educació lliure en aquesta illa.
 
En principi, la idea de coneixer altres formes d'educar que no siguin les tradicionals era atractiva. L'espai d'Eivissa és una iniciativa privada basada en l'educació lliure de l'infant que promou el contacte amb la natura, el respecte pels seus desitjos i per l'aprenentatge sense imposicions, entre altres caracterìstiques.
 
Si algú ha vist el documental "la educación prohibida" es podrà fer una idea de el tipus d'educació en que s'inspira el projecte. Era una bona oportunitat per veure aspectes com, quina feina hi havia darrere, com aconseguirien els objectius, quins problemes havien tingut per endur el projecte endavant...

El contacte

El començament va ser dificultos. Estem acostumat a veure que quan una idea nova (i aquesta ho és) vol obrirse cami en mig d'un munt de dificultats (i aquesta els té) tot siguin facilitats perquè la coneguem i pugui promocionar-se. Ens agradi o no, en aquesta societat en que vivim, la publicitat és essencial. Però en aquesta ocasió no semblava que tinguessim sort. 

Les dos primeres setmanes, vam estar intentant contactar amb altres iniciatives semblants, però molt més incipients. no ho vam aconseguir. El temps passava i semblava que tindriem que canviar de idea. 
Finalment, i despres de diversos intents van poder contactar amb una de les persones que ens portaria a l'Espai d'Eivissa. 
 
Que vull dir amb això?. Que moltes vegades ens sembla que el mètode educatiu que hi ha instaurat és totalment dominant sobre els moviments alternatius perque hi ha darrere un munt de poder que silència a aquets últims; i moltes vegades es deu, simplement, a una incapacitat per organitzar-se i publicitar-se bé. De fet, el grup que anaven a veure, era una reorganització d'un altre grup més gran. Això ja, en si mateix, és preocupant.

Resumint molt. M'ha semblat increible que un grup universitari s'ofereixi a donar a conèxier una alternativa educativa a l'illa i que hagim trigat tant en tenir una resposta concreta.

L'arribada
 
Contrariament a la fase de contacte, l'arribada va ser molt cordial. Vam pactar les condicions per la filmació i vam provar de respectarles tot els que ens era possible. No vam filmar nins, no vam destorbar ningú que no volgues (i no volia molta gent) .... 
 
Les instal·lacions són molt diferents a les que podriem esperar d'una escoleta normal. Tot i això respecta l'espirit de l'educació lliure i de l'educació per racons.

És aqui on em faig la primera pregunta. I si hagues plogut? Tot estava a l'aire lliure excepte una petita caseta. S'hagues fet la inauguració? Que passarà quan plogui, faci fred o hagui iclemencies que no permetin als nens sortir fora. Es quedaran tots a la petita casa de fusta que hi ha? Hi ha calefacció dintre?
Les instal·lacions són molt bones per al  temps bó, però, i per al dolent? 

La charla

Aquesta era la part que més m'interessava. És on els interessats en portar als nens/es feien preguntes sobre el projecte educatiu del centre. Malauradament, vaig tenir que filmar altres coses i no més vaig poder escoltar uns pocs minuts. Però encara que faci mal, he de dir que no em va agradar gaire el que vaig escoltar.

Punt primer. Un projecte educatiu alternatiu sempre suposa un risc per la persona que ho escolleix. Per tant, hem d'estar molt segurs del nostre projecte per transmetre-ho al futur client. Això no va ocorrer. Totes les respostes van ser dubitatives, poc clares i fent referencies a la llibertat del nen i al respecte. En un moment, una de les responsables va dir que en aquesta educació, si un nen volia estar jugant a la sorra tot el mes, un adult no era ningú per dir-li que no ho fes. Ella no l'agafaria i el portaria a un altre lloc si el nen no volia.
La idea pot semblar bona, però de seguida vaig pensar... i si resulta que el nen és autista? com s'adonaria? A més, com ens diuen els apunts, "Els infants només poden aprendre a partir de la regularitat, de la coherencia de la diversitat de les propostes" (apunts bloc tematic 3, pag. 12)

Penso que educar al nen implica fer que experimenti i actui en diversos contextos.
 
Punt segon. Si vas a presentar un projecte, saps que haurà preguntes que segur et faran. Com estudiaran els nostres fills les assignatures de llengua i matemàtiques és una d'aquestes segures, segures!
No pots respondre... "bueno, si cap pare ens ho demana de fer ja veurem d'arreglar-ho"... Si ja t'ho estan demanant!

Punt tercer. Deixem de banda les dos anteriors. És una educació nova que no es té per què regir-se pels mateixos principis. Un d'els pilars fonamentals que es dona en aquesta educació i que la institucionalitzada deixa de bastant de banda és l'amor! Una mare va preguntar... com treballeu l'amor... de seguida vaig pensar... conflicte!, fins i tot en el que estan d'acord, hi ha diferents perspectives... 
I asi va ser. Les respostes ambigues i poc clares de tres conferenciants em va aclarir la mancança de criteris clars fins i tot en els punts que tenien en comu els asistents i els conferenciants.
 
Veiem llavors que, encara que el nivell d'il·lusió que tenen els responsables del projecte és molt alt, no trobo que estigui a la mateixa alçada la seva preparació per portar a terme aquest. En tot cas no per que sigui un projecte exportable a altres llocs. Per comvercer a altres persones, primer has de tenir clar, no només els principis del teu projecte educatiu, també el camí que porta a la resolució d'aquests principis.
 He començat dient que a vegades, les coses són com són perquè no poden ser d'altra forma. Veien les avantanges de sistemes educatius com aquest, és extrany no veure com la gent no presiona a l'estat per que, al menys, obri el classic sistema educatiu a visions més properes a sistemas alternatius. 
 
La conclusió que he extret de tot, és que, per una banda, ningú espera aquest canvi, ja que el primer que fem és voler mantindre els coneixements que ens han ensenyat, tal i com els han ensenyat. (matemàtiques, llengua, ...) i per altra, la capacitat organitzativa de la gent que prefereix aquets sistemes alternatius és molt baixa.

Si ajuntem tots dos problemes, podem veure perquè les coses són com són. 

 
 JUSTIFICACIÓ DE LES COMPETÈNCIES TREBALLADES________________________
 
1.- ES AUTÒNOM EN L'APRENENTATGE:

1.1.- Cerca i accedeix a dades i recursos existents a l'hora de resoldre les activitats, tasques i situacions que es plantegen al Pràcticum i a l'assignatura. Aquest documental ha estat un minimaster al respecte, ja que ens hem tingut que documentar i preparar les preguntes, per saber on anavem, etc.

1.2.- Reflexiona i pondera sobre elements que porten a una bona actuació professional. Crec que he estat crític a l'hora d'exposar els problemes que fan que aquest tipus d'educació no tronfi, i un d'ells és el etern dubte que hi ha sobre la bona actuació profesional.
 
1.3.- Accedeix i revisa altres blocs i experiències a partir de la contrastació de la informació recollida tant de la teoria com de la pràctica. Una de les coses que més m'ha preocupat és la gran diferència que hi havia entre la teoria de la documentació estudiada i la pràctica que vam poder observar.
 
1.4.- Arriba a conclusions elaborades a partir de la contrastació de la informació recollida tant de la teoria com de la pràctica. Crec que en aquest cas si he justificat les opinions i las he contrastat.

 
2.- REFLEXIONA SOBRE EL SEU PROPI PROCÉS D'APRENENTATGE

2.2 Identifica les pròpies creences i concepcions; contrasta les creences personals amb les pràctiques i activitats que observa al centre. Sóc conscient de que les meves creences contrasten amb la visió educativa que tenen els seguidors de la educació lliure. Encara que no las he exposat directament, crec que es veu clarament a l'entrada.

2.5 Recull dubtes i dilemes. Crec que estan clarament exposades.
 
2.6 Argumenta el que ha fet i per què. Argumento els motius que m'han fet dubtar sobre aquest sistema educatiu.

 
3.- ANALITZA I REFLEXIONA SOBRE EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES D'EDUCACIÓ INFANTIL
 3.1.- Es fa preguntes sobre el que ha observat quant al funcionament del centre. Moltes, sobre el funcionament, garanties, futur...
 
3.2 Aporta reflexions en quant a l'organització del centre. També, crec que esta molt complert al respecte. encara que pot ser no són lo constructives que m'hagradaria.

3.3. Contrasta allò que recullen els documents del centre amb les pràctiques i rutines que es realitzen. No tenim coneixement suficient al respecte i per això no ho hem exposat, però si que hem detectat moltes diferències.


4.- ANALITZA I REFLEXIONA SOBRE ELS PROCESSOS D'ENSENYAMENT-APRENENTATGE.
 
4.1.- Identifica els marcs teòrics que justifiquen o qüestionen les pràctiques que es duen a terme. El documental tracta sobre un marc teòric concret que està clarament identificat.

4.2.- Identifica bones pràctiques, les compara. Pot ser m'he fixat molt en les "males pràctiques" però això comporta que identifico les bones i se que aquestes no ho són. (sempre des d'el meu punt de vista i les meves creences)

1 comentario:

  1. He tenido interés en leer este comentario porque no me había quedado claro si a Eduardo le gustaba el proyecto L'Espai o no y me ha encantado ver que tiene unas razones coherentes para sus críticas que además ayudan en mi propia valoración.
    Por un lado estoy de acuerdo con él en el tema de la instalaciones en relación al mal tiempo, pero para 18 niños creo que, contando con el porche, sí que da, aunque muy justito. Lo de la calefacción se nos olvidó preguntarlo!
    Por otro lado también veo, como él, que en el proyecto falta previsión. Me da la impresión que quieren contar con el equipo final de padres que se implicarán en septiembre para crear entre todos los miembros los aspectos pormenorizados del proyecto. No sé si esto es buena o mala idea, es cierto que así espontáneamente todo se ajusta más a los integrantes pero también pienso que el proyecto cambiaría mucho de unos integrantes a otros.
    Por último está el hecho de que el aprendizaje parta de los niños..., lo desarrollo más en mi presentación, pero a mi juicio esto es una buena baza si se sabe llevar y se pone al alcance un material suficientemente estimulante.

    ResponderEliminar